יום שישי, 28 ביוני 2019

הדברים "הקטנים" שכדאי לדעת על הסכם ממון

 
הסכם ממון, כשמו כן הוא - הסכם אשר עוסק בענייני הממון שבין בני הזוג. הכוונה לבני זוג אינה חלה רק על בני זוג נשואים, ומכאן, כי הסכם ממון נכון ורלוונטי גם לזוגות "ידועים בציבור". בני זוג אשר מנהלים מערכת יחסים, למעשה יוצרים שיתוף ושילוב החיים של האחד בשני. מכאן נראה כי שיתוף מתרחש בכלל רבדי החיים, לרבות שיתוף בנכסים שאותם רכשו במהלך חייהם, בנפרד או כזוג. 

זאת ועוד, יש כאלו אשר יגידו כי עריכתו של הסכם ממון מנבאת רעות לזוג אשר התחיל את חייו המשותפים.  מנגד, יש שיגידו כי בשל קיומו של הסכם ממון בין בני זוג, חלוקת הרכוש בכל עת, ברורה לשני צדדים, דבר אשר מונע מחלוקות.

במאמר המובא לפניכם/ן נעסוק בהיבט חשוב בדיני המשפחה, הסכם ממון, נושא אשר מתעורר בעיקר בעת חלוקת רכוש בין בני זוג בהליך גירושין או פרידה. 

מהי תביעת רכוש?

תביעת הרכוש מתייחסת לכלל הרכוש הקיים בידי בני הזוג.  ככלל, מדובר ברכוש המשותף שנצבר לבני הזוג במהלך חייהם המשותפים. לכאורה, נשמע כאילו מדובר רק בנכסים פיזיים, אך יובהר כי רכוש משמעו נכסים, כספים, זכויות קנייניות, קופות גמל ופנסיה, מוניטין וכן כל רכיב כלכלי אשר מחזיק הזוג. תביעת רכוש, לרוב תוגש בעת גירושין או פרידה של בני הזוג, ותידון על פי חוק יחסי ממון, אשר מגדיר את חלוקת הרכוש באופן הבא: "כלל הרכוש המשותף, לרבות זכויות עתידיות לפנסיה, פיצויי פרישה, קרנות השתלמות, קופות תגמולים וחסכונות". מכאן נראה כי  נכסים רוחניים נכללים בחלוקת הרכוש. נבהיר, כי חוק יחסי ממון מחריג סוגי רכוש שאותם לכאורה לא ניתן לחלק, כמו ירושה. חוק הירושה מתייחס לכל הקשור לירושות וצוואות בדין האישי, ולכן הוא חוק אשר גובר על חוק יחסי ממון. מכאן, בחר המחוקק להחריג את עניין הירושה בתביעות הרכוש ובחוק יחסי ממון. 

מהו הסכם ממון?

חוק יחסי ממון, קובע כי במקרה של גירושין, החלוקה בין בני הזוג תהיה שווה וזאת ללא כל התייחסות לבעלות האישית על הנכסים. לכן, במידה ובני הזוג מעוניינים לקבוע הסדר השונה מהחוק, יוכלו השניים לערוך הסכם ממון, שהוא מסמך הנועד לקבוע מראש את אופן חלוקת הרכוש בין בני הזוג, במקרה ופתחו בהליך גירושין, או פרידה במידה ומדובר בזוג ידוע בציבור. 

תוקף וחשיבות משפטית:

הסכם ממון חייב להיעשות בכתב ולהיחתם על ידי נוטריון, על מנת לתקפו. דרך נוספת שבעזרתה ניתן לתת תוקף להסכם, היא פנייה לבית משפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני. יובהר כי כאשר מדובר בידועים בציבור – לרוב די בחתימת נוטריון, כדי להעניק תוקף להסכם ממון, למרות שניתן לפנות גם לבית המשפט לענייני משפחה. ברור כי אם בני הזוג ירצו, הם יוכלו להרחיב ולהחתים נוטריון ו/או ערכאה משפטית. כאשר מדובר בבני זוג נשואים – הם יצטרכו לאשרו על ידי ערכאה משפטית, אחרת לא יהיה להסכם תוקף משפטי.

דגשים בנוגע לעריכת הסכם ממון:

בעת עריכת הסכם ממון, חשוב לכלול את כלל הנכסים, לרבות נכסים רוחניים (קרנות גמל, השתלמות ומוניטין), כדי שלא יישארו תחומים אפורים בהסדר שכזה. כל נושא שלא יוגדר בבהירות בהסכם או שתהיה פרשנות נוספת בדבר תוקפו, יידון בעת פירוד הזוג, וזאת בשונה ממטרתו של ההסכם. רוצה לומר, על מנת שהסכם הממון יהיה "מושלם", על בני הזוג, בעת עריכת ההסכם, לקחת בחשבון כל נכס ורכוש הנמצא בידיהם, בין אם מדובר בנכס שקיבלו במתנה, קנו מכספי ירושה או קנו יחד בהשקעה משותפת. נחדד ונאמר כי ככל שהסכם הממון ייכתב בצורה בהירה וקוהרנטית, כך לא תעלנה בעיות ומחלוקות בעת מימוש ההסכם. 

ביטול הסכם ממון על פי חוק החוזים:

הסכם הממון הנחתם בין הצדדים המעוניינים בכך, הינו ככל הסכם: מדובר במסמך משפטי הכפוף להוראות חוק החוזים. רק לשם המחשה, בחוק החוזים ישנם מספר סעיפים המציינים מספר עילות אפשריות, שבגינן ניתן לעתור לבית המשפט בבקשה לבטל חוזה: חוסר תום לב, חוסר גמירות דעת, אי גילוי נאות, טעות, הטעיה, מרמה או עושק.

נבקש להעיר כי לא כל עילה שצוינה לעיל, תהווה כשלעצמה עילה מספקת לביטול הסכם הממון. על הצד המבקש, להוכיח לבית המשפט, כי אותה עילה אכן גרמה להתקשרות שלא כדין – במסגרת הסכם ממון. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה