יום שני, 28 בדצמבר 2015

לפעמים כדאי לבקש עורך דין ולשתוק - המדריך לנחקר


כל מי שאי פעם עבר חקירה פלילית כנחקר יודע לספר כי מדובר במעמד מאוד קשה מבחינה נפשית, בעיקר כאשר מדובר באנשים מן שזו להם הפגישה הראשונה עם חוקרי המשטרה פנים אל פנים. בישראל, שלא כמו במדינות מערביות מתקדמות, אין חוק המחייב את נוכחותו של עורך דין מטעם הנחקר בחקירה. בשאלה כיצד עדיף לנהוג בחקירה - לשתוק או לדבר, הדיעות חלוקות.

זכות השתיקה

זכות השתיקה היא זכות יסוד של כל אזרח, והיא מעוגנת בחוק. על כן, זכותו של הנחקר לסרב לענות על השאלות. על פניו, הנושא מאוד פשוט, אך למעשה הוא מורכב מאוד. ראשית, עולה התמיהה מדוע הוא שותק, שהרי אם הוא חף מפשע אין לו סיבה לא לדבר. מטרת החקירה היא לגלות פרטים אודות פשע מסוים, ולעיתים הנחקר אינו נאשם אלא עד או חשוד במעורבות. שתיקה עלולה להחשיד אותו בשיתוף פעולה. מצד שני, כל דבר שהנחקר אומר עלול לקשור אותו לפשע, בין אם הוא קשור למעשה או לא. הלחץ בחדר החקירות עשוי לגרום לנו לשכוח דברים או לזכור אותם בצורה מסוימת, שלא תמיד משרתת את הנחקר, או את האמת.

הפעלת לחץ פסיכולוגי

הפעלת לחץ פסיכולוגי על הנחקר היא אחת הטכניקות השמישות ביותר בחדרי החקירה. עם אנשים מוכרים במשטרה ייתכן והשוטרים ישתמשו בשיטת "השוטר הטוב והשוטר הרע", ולנחקרים חדשים אפשר להבטיח כי ילכו הביתה אם רק יספרו את "האמת", ולאיים עליהם מצד שני כי יושלכו למעצר עם פושעים מפחידים אם לא ידברו בחקירה. הלחץ הפסיכולוגי עובד, ובכך אין ספק. אך בעוד המשטרה מתגאה באחוזים גבוהים של פיענוח פשעים, בפועל מדובר, פעמים רבות מדי, בנחקרים שהודו במעשים שלא עשו בשל הפעלת הלחץ ובהרשעות שעשויות להתבטל בשל חקירה בלתי חוקית.

איפה עורך הדין שלי?

החוק בישראל קובע כי ניתן לעכב פגישה של נאשם עם עורך דין מטעמו לשעות ספורות. כך לשון החוק. בפועל, המשטרה אינה מאפשרת לנחקרים להיפגש עם עורכי הדין, ומאפשרת שיחות טלפון קצרות בלבד ביניהם, על פי בקשתם בלבד. השעות הראשונות הללו של הנחקר בחדר החקירות, ללא נוכחות עורך דין, הן קריטיות, ופעמים רבות חורצות את גורלם של הנחקרים שלא בטובתם.

בית המשפט

למזלנו, גרסאות שניתנו לחוקרים על ידי הנחקר לפני שהוא נועץ עם עורך דינו, בעיקר הם כלולה בהן הודאה בפשע, נתפסות כחשודות בידי בית המשפט העליון, כיוון שאין זה טבעי שאדם יודה בפשע, בין שביצע אותו ובין שלא. כלומר, אם האדם הודה בפשע יש לבדוק כיצד חולצה ממנו ההודאה ובאיזה אמצעים. 

עמדו על זכותכם להתייעץ עם עורך דין

בסופו של דבר, אין המלצה חד משמעית לדבר או לשתוק בחקירה. ההמלצה היחידה שאני יכול לתת היא להתעקש להתייעץ עם עורך הדין שלכם בפרטיות, אפילו בטלפון בלבד, אם כי כמובן שעדיף פנים אל פנים. אם החוקרים מתעקשים שלא לתת לכם לדבר עם עורך דין מטעמכם – שתקו עד שייתנו לכם לדבר איתו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה