יום ראשון, 11 באוקטובר 2020

הסכם חיים משותפים – מה חשוב לדעת?


לעיתים בני זוג מעדיפים שלא להינשא בצורה פורמלית, אלא לקיים זוגיות כידועים בציבור. בד בבד, זוגות שלא נשואים מבחינה פורמלית, לא פעם בוחרים לערוך הסכם אשר יוודא את קיום ההבטחות ההדדיות של בני הזוג ואת המחויבויות שלהם איש כלפי רעותו. לשם כך קיים הסכם מיוחד אשר נקרא "הסכם חיים משותפים". מהו הסכם חיים משותפים? מה חשוב לדעת על הסכם זה? על כך ועוד - במאמר שלהלן, שאותו חיברנו לידיעת הגולשים/ות היקרים/ות. יחד עם זאת, נבקש להדגיש כי התוכן שאנו מציגים הוא כללי בלבד ונועד להעניק מידע כללי. התוכן שלהלן הוא לא תחליף לסיוע או ייעוץ משפטי עם עורך דין בעל ניסיון בתחום דיני המשפחה.

ההבדל בין זוגות נשואים לזוגות לא נשואים:

הסכם לחיים משותפים נועד לזוגות שחיים בתור ידועים בציבור ולא לזוגות נשואים מבחינה פורמלית. מי הם ידועים בציבור? 

ידועים בציבור הם זוגות שלא נשואים, אך חיים יחדיו ומקיימים משק בית משותף. כלומר, זוג ידוע בציבור יגור יחד, יקים משפחה יחד, ינהל חשבונות במשותף - ולמעשה יקשור את גורלו יחד, ממש בדומה לזוגות נשואים. יחד עם זאת, לגבי זוג נשוי, הדברים בדרך כלל פשוטים יותר, משום שכאשר זוג נשוי מתגרש, קיים דין ספציפי בכל הנוגע לחלוקת הרכוש של בני הזוג וכיו"ב. מנגד, בני זוג ידועים בציבור שנפרדים, לא בהכרח ייהנו מהזכויות ששמורות לזוגות נשואים ולהגנה החוקית שקיימת לגביהם באשר לחלוקת רכוש משותף. זוג ידוע בציבור שרוצה להגן על זכויותיו הרכושיות, צריך לערוך הסכם, או להוכיח כוונת שיתוף בנכסים (בפועל, הדברים האלה מורכבים מאוד). משכך, הסכם לחיים משותפים, שגם מקבל תוקף משפטי – הוא דבר מומלץ. נרחיב על כך בהמשך המאמר.  

הסכמים בתחום המשפחה:

עוד לפני שנסביר לעומק מהו הסכם לחיים משותפים, נזכיר כי בתחום המשפחה ישנם סוגים רבים של הסכמים, כגון הסכם ממון שנערך בין זוגות נשואים או לקראת נישואין, הסכם הורות משותפת שלרוב נערך בין שני אנשים שרוצים להביא ילד משותף (למרות שאינם בני זוג פורמליים) וכן הסכמי פונדקאות. הסכם שכיח בתחום דיני המשפחה, הוא הסכם לחיים משותפים. 

הסכם חיים משותפים:

כאמור, הסכם חיים משותפים הוא בעצם הסכם שנערך בין בני זוג לא נשואים, דהיינו – ידועים בציבור, שנועד להסדיר את המחלוקות הרכושיות שלהם בעת פרידה. לרוב, חשוב מאוד לכלול מספר אלמנטים בהסכם חיים משותפים, כדלקמן:

דירת מגורים – דירת מגורים היא הלב של כל הסכם ממון או הסכם לחיים משותפים. כאשר עורכים הסכם לחיים משותפים, מאוד חשוב לציין את דירת המגורים של בני הזוג או דירת המגורים ששייכת לאחד מבני הזוג, כדי לכלול אותה במסת הנכסים של הזוג ביום פקודה. 

רכוש בעל ערך רב – לא פעם, לזוגות ישנו רכוש בעל ערך רב, שאינו נכס מקרקעין. לדוגמא – תכשיטים יקרים, מכוניות יוקרה, נכסים מסחריים ועוד. לכן, במסגרת הסכם חיים משותפים, חשוב מאוד להתייחס לנקודות אלו. 

מניות ופנסיות – עוד נקודה שכדאי להסדיר במסגרת הסכם חיים משותפים, היא כמובן מה הדין לגבי זכויות שיש לבני הזוג בפנסיה, או במניות של אחד מהם. זהו נושא שלא פעם מעלה מחלוקות קשות, במיוחד כאשר לאחד מבני הזוג יש קרן פנסיה תקציבית ישנה. 

יש עוד הרבה נקודות חשובות במסגרת הסכם חיים משותפים. לא נוכל לסקור את כולן, אך חשוב לקבל ייעוץ פרטני בעת הצורך. כמו כן, תמיד כדאי להציג הסכם לחיים משותפים בפני בית המשפט לענייני משפחה, על מנת לאשרו. 

הסכם חיים משותפים – כן או לא?

התשובה חיובית: תמיד כדאי לערוך הסכם לחיים משותפים. הדבר יסייע לבני הזוג בשני מישורים – האחד הוא וודאות משפטית, השני הוא הסדרת היחסים בין בני הזוג והפיכתם להרבה יותר פורמליים. משכך, כעורכי דין לענייני משפחה, אנו תמיד מציעים לערוך הסכם זה.  

לסיכום:

במאמר זה הסברנו מהו בעצם הסכם לחיים משותפים, פירטנו מה חשוב לכלול בהסכם זה וכן סקרנו את הדין לגבי זוגות נשואים לעומת זוגות לא נשואים. נסיים את המאמר בכך שאנו סבורים כי תמיד כדאי לערוך הסכם חיים משותפים, בסיוע עורך דין דיני משפחה בעל ניסיון בהסכמים בתחום דיני המשפחה, כל זאת על מנת להבטיח לבני הזוג וודאות והגנה משפטית ביום פקודה. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה