יום חמישי, 5 במרץ 2020

גט – מה המשמעות ומה חשוב לדעת?


משבר הגירושין מביא עמו קשיים רבים. ההתמודדות עם ההליך אינה פשוטה לכל בני הבית, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בילדים קטנים, שאינם מבינים את המשמעות. למעשה, פירוק התא המשפחתי מביא לשינוי אורח חייהם של כל בני הבית. ההתמודדות הינה כספית ומנטלית, בעיקר מכיוון שמדובר בהליך ארוך ומייגע, ששואב זמן, כסף ואמוציות מכל הצדדים. 

זאת ועוד, בהגעת בני הזוג לקבל גט, הם עוברים דרך מורכבת מבחינה משפטית, וזאת בעיקר בשל העובדה כי הדין האישי במדינת ישראל מבוסס על הלכה יהודית, שאינה מאמינה בגירושין. בשל כך, בהגעת בני הזוג לניהול תביעת גירושין מול בית הדין, הם נתקלים בדרך ארוכה, אשר לרוב כוללת ניסיון של הליך שלום בית ביניהם. 


במאמר המובא לפניכם/ן נעסוק בגט המבוקש וכן בהליך הגירושין. בנוסף, נדון בתופעת סרבנות גט וכן בדרכי התמודדות עם מצב כזה. 

נבקש להעיר כי המאמר הזה הוא מאמר כללי בלבד ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי ספציפי. 

גירושין בישראל:


הדין האישי במדינת ישראל מושתת על הדין הדתי הקדום. השפעות אלו מורגשות עד היום, למרות שמדובר בדין לא חדשני. אחת התופעות המהותיות, היא קיומן של שתי ערכאות המוסמכות לדון בדין האישי. במדינת ישראל, קיימות שתי ערכאות מקבילות: בית הדין הרבני ובית המשפט לענייני משפחה. 

בית הדין הרבני – בית הדין הרבני משמש כערכאה משפטית בישראל ויש לו סמכות בלעדית לדון בכל הנוגע לנישואין וגירושין של יהודים בישראל. סמכותו של בית הדין הרבני נובעת מחוק שיפוט בתי דין רבניים (נישואין וגירושין), התשי"ג– 1963. כאמור, הדת היהודית שעליה מתבססות כל הקביעות של בית הדין הרבני, רואה בנישואין ערך עליון. מכאן, שכל פנייה לגירושין, תיתפס על ידי בית הדין הרבני, רק כמוצא האחרון. 

כאמור, הסמכות לדון בהליך הנישואין ובתביעת הגירושין, מוקנית לבתי הדין הרבניים בלבד, כאשר ניתנת להם סמכות נוספת לדון בנושאים הנלווים לגירושין, כמו: משמורת ילדים, תביעת שלום בית, בדיקת אבהות, חלוקת רכוש וכדומה. 

בית המשפט לענייני משפחה – זוהי ערכאה נוספת אשר מוקנית לה הסמכות לדון בדין האישי (כלומר, כמעט כל סכסוך בתחום המשפחה). בית המשפט לענייני משפחה רשאי לדון בכל הנושאים הנלווים להליך הגירושין, אם כי הסמכות לדון בהליך נישואין ותביעת גירושין, נתונה אך ורק בידיו של בית הדין הרבני. 

גט:


למעשה, גט הוא מסמך המאשר את סיום הנישואין בין בני זוג, אשר ניתן בסופו של הליך גירושין שמתברר מול בית הדין הרבני, כאשר מדובר בבני זוג יהודים בלבד. חשוב לציין כי גט יינתן בבית המשפט לענייני משפחה, רק לבני זוג שאינם יהודים ויקרא גט לחומרא.  

מהי סרבנות גט:


סרבנות גט זהו מצב שבו אחד מהצדדים אינו מוכן להתיר את קשר הנישואין. תופעה זאת מתקיימת בשל ההלכה, שלכאורה מחייבת את הסכמת שני הצדדים, לפירוק קשר הנישואין. הסרבנות אומנם מתייחסת לשני הצדדים, אך נראה כי הסנקציות הינן שונות כאשר מדובר בסרבנות של גבר, לעומת סרבנות האישה. 

גבר שיחליט להמשיך בחייו מבלי לקבל גט, יוכל לקבל היתר לנישואין נוספים ואף יוכל להביא ילדים משותפים עם אשתו החדשה. אישה, לעומת זאת, לא תוכל להמשיך בחייה ויחולו עליה סנקציות קשות מנשוא, אשר ימנעו ממנה להמשיך בחייה ולבנות משפחה חדשה. 

כיצד ניתן להתמודד עם סרבנות גט:


הטיפול בנושאי סרבנות גט מוטל על בתי הדין הרבניים, אשר ניסו לאורך השנים למנוע סיטואציות כאלו באמצעות סנקציות. זאת – כדי להביא את הסרבן להסכמה בדבר מתן גט. חלק מהסנקציות היו: פיצוי כספי, הקפאת קצבאות (אם קיימות), ביטול רישיון נהיגה, צו עיכוב יציאה מהארץ ואף מאסר. לאחרונה החלה מגמה חדשה של התערבות בתי המשפט לענייני משפחה באמור, וזאת ע"י תביעה נזיקית בדבר נזק נפשי למסורבים/ מסורבות, וזאת רק כאשר בית הדין הרבני הכיר בעילה קיימת לגירושין. 

סרבנות גט יכולה להרוס חיים של אישה, שכאמור אינה יכולה להמשיך את חייה, בהיעדר גט. כדי למנוע מצב מורכב שכזה, שבמקרים מסוימים יכול להימשך שנים ארוכות, מומלץ לפנות לעורך דין מומחה לדיני המשפחה, שעוד בתחילת ההליך ילווה וייעץ כיצד לנהל את ההליך בדרך הטובה ביותר ולמנוע סיטואציה מורכבת כזו. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה